|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6509
|
| Titre: | أهمية استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تقييم أداء شركات التأمين |
| Autre(s) titre(s): | دراسة حالة شركة أليانس للتأمينات |
| Auteur(s): | طموزة, نور جوادة, وداد |
| Mots-clés: | بطاقة الاداء المتوازن، تقييم الاداء، شركات التأمين، شركة أليانس. Balanced Scorecard, Performance Evaluation, Insurance Companies, Alliance Insurance Company. |
| Date de publication: | 19-nov-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | تهدف هذه الدراسة الى الاشارة لأهمية بطاقة الأداء المتوازن في تقييم أداء شركات التأمين وذلك من خلال تحليل أبعادها الاربعة (البعد المالي، بعد العملاء، بعد العمليات الداخلية، بعد التعلم والنمو)، ولتحقيق هذا تناول الجانب النظري من الدراسة الأدبيات المتعلقة ببطاقة الأداء المتوازن والمتعلقة بتقييم الأداء. أما في الجانب التطبيقي فقد تم القيام بدراسة حالة شركة أليانس للتأمينات أين تم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي لوصف البيانات المتحصل عليها من خلال المقابلة والملاحظة والتقارير السنوية للشركة.
توصلت هذه الدراسة إلى أن شركة أليانس تتمتع بأداء كلي متوسط نتيجة تركيزها على بعدين أساسين هما البعد المالي وبعد العملاء، وعليه تم اقتراح ضرورة الاهتمام أكثر ببعدي التعلم والنمو وكذا بعد العمليات الداخلية
This study aims to highlight the importance of the Balanced Scorecard in evaluating the performance of insurance companies by analyzing its four dimensions: the financial perspective, the customer perspective, the internal business processes perspective, and the learning and growth perspective. To achieve this, the theoretical part of the study reviewed the relevant literature on the Balanced Scorecard and performance evaluation. In the practical part, a case study was conducted on Alliance Insurance Company, using a descriptive and analytical approach to interpret data collected through interviews, observation, and the company’s annual reports.
The study concluded that Alliance Insurance Company demonstrates an overall average performance, primarily due to its focus on two main perspectives: the financial and customer perspectives. Accordingly, it was recommended that more attention should be given to the learning and growth perspective, as well as the internal business processes perspective. |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6509 |
| ISSN: | TH/M5273 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|