|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6405
|
| Titre: | تحديات التحول الرقمي في المؤسسة العمومية بالجزائر |
| Autre(s) titre(s): | دراسة حالة المعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني رأس الوادي ولاية برج بوعريريج |
| Auteur(s): | بلعلمي, عبد المؤمن |
| Mots-clés: | التحول الرقمي، المؤسسات العمومية، الجزائر، التكوين المهني، التحديات الرقمية. Digital transformation, Public institutions, Algeria, Vocational training, Digital challenges |
| Date de publication: | 11-nov-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | تهدف هذه الدراسة إلى تحليل تحديات التحول الرقمي في المؤسسات العمومية الجزائرية، مع التركيز على المعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني برأس الوادي كدراسة حالة. اعتمد البحث على منهج وصفي تحليلي، باستخدام أدوات جمع البيانات الكمية (استبيان لعينة من 53 متربصًا) والنوعية (مقابلات مع 6 مسؤولين).
أظهرت النتائج أن المؤسسة حققت تقدمًا في تبني الأدوات الرقمية مثل منصتي "تكوين" و"تسيير"، لكنها لا تزال تواجه تحديات تقنية (نقص البنية التحتية)، وبشرية (ضعف المهارات الرقمية)، وتنظيمية (غياب الاستراتيجية الشاملة). كما كشفت الدراسة عن رضا نسبي لدى المستفيدين تجاه الخدمات الإلكترونية، رغم الحاجة إلى تطوير الجانب البيداغوجي.
توصي وتقترح الدراسة بضرورة تعزيز البنية التحتية الرقمية، وتكثيف التدريب للموظفين والمتربصين، ووضع خطة استراتيجية واضحة للتحول الرقمي.
Abstract:
This study analyzes the challenges of digital transformation in Algerian public institutions, focusing on the National Institute of Vocational Training in Ras El Oued as a case study. The research adopted a descriptive-analytical approach, using quantitative data (questionnaire for 53 trainees) and qualitative data (interviews with 6 officials).
Results showed that the institution has progressed in adopting digital tools (e.g., "Takwin" and "Tasyir" platforms), but still faces technical challenges (weak infrastructure), human barriers (lack of digital skills), and organizational issues (absence of a comprehensive strategy). While users expressed relative satisfaction with e-services, pedagogical aspects require further development.
The study recommends enhancing digital infrastructure, intensifying training programs, and developing a clear digital transformation strategy. |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6405 |
| ISSN: | TH/M5217 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|