|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6303
|
| Titre: | دور تخطيط النقل الحضري في سيولة الحراك التنقلي |
| Autre(s) titre(s): | - حالة مدينة سطيف - |
| Auteur(s): | باكـور, عبد المنعم |
| Mots-clés: | تخطيط النقل الحضري، سيولة الحراك التنقلي، الازدحام المروري. urban transport planning, fluidity of mobility, traffic congestion. |
| Date de publication: | 3-nov-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | هدف هذا البحث هو دراسة هو دراسة دور تخطيط النقل الحضري في سيولة الحراك التنقلي انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: تخطيط النقل الحضري كمتغير مستقل، و سيولة الحراك التنقلي كمتغير تابع و التي تم قياسها من خلال أبعاد تمثلت في: الوصول المتأخر للأفراد من عدمه، وجود الازدحام في الطريق أو أثناء التنقل، كفاية وسائل النقل الجماعي لمن يطلبها، زيادة عدد السيارات الشخصية عن حدها و أخيرا الطاقة الاستيعابية للطرقات. من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم إستبيان إلكتروني موجه لعينة من المتنقلين في مدينة سطيف، تم توزيع هذا الإستبيان على مستوى مواقع التواصل الإجتماعي، حيث تكونت العينة من 62 وحدة و تم بناءه وفقا لمتغيرات الدراسة الميدانية، كما تم إستخدام عددا من الأساليب الإحصائية لمعرفة النتائج المتوصل إليها مثل النسب المئوية و الدوائر البيانية، كما أثبتت الدراسة أن مدينة سطيف تعاني من مشاكل في تخطيط النقل أدت بدورها إلى مشاكل في سيولة الحراك التنقلي بتخفيضها، و منه الدور الأساسي الذي تخطيط النقل الحضري في سيولة الحراك التنقلي.
The aim of this research is to study the role of urban transport planning in the fluidity of mobility based on two main variables: urban transport planning as an independent variable, and the fluidity of mobility as a dependent variable, which was measured through dimensions represented in: Late arrival of individuals, traffic congestion or during commuting, the sufficiency of public transportation for those who request it, the excess number of private cars, and finally the road capacity. In order to achieve the objectives of the study, an online questionnaire was designed for a sample of commuters in the city of Setif. This questionnaire was distributed on social media sites, where the sample consisted of 62 units and was built according to the variables of the field study. A number of statistical methods were also used to find out The results obtained, such as percentages and graphs, also proved that the city of Setif suffers from problems in transportation planning, which in turn led to problems in the fluidity of transportation movement by reducing it, and thus the essential role of urban transportation planning in the fluidity of transportation movement. |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6303 |
| ISSN: | TH/M5510 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|