DSpace
 

Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6259

Titre: اثر الابتكار في الخدمات على تنافسية المؤسسات الفندقية
Autre(s) titre(s): دراسة حالة بفندق بيازيد سطيف
Auteur(s): حططاش, مروة
ساكر, هاجر
Mots-clés: - Innovation - Hotel Services - Competitive Advantage - Profitability - Productivity - Market Share - Efficiency.
الابتكار ,الخدمات الفندقية ,القدرة التنافسية , الربحية الإنتاجية ,الحصة السوقية ,الكفاءة.
Date de publication: 2-nov-2025
Collection/Numéro: مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية;
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر الابتكار في الخدمات الفندقية على تعزيز القدرة التنافسية للمؤسسات الفندقية الجزائرية، من خلال دراسة حالة فندق بيازيد بولاية سطيف. وقد تم التركيز على أربعة مؤشرات رئيسية لقياس التنافسية: الربحية، الإنتاجية، الكفاءة، والحصة السوقية. تم الاعتماد على المنهج الوصفي الكمي، من خلال استبيان وُزّع على كل موظفي الفندق، وتحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS، وذلك باستخدام العديد من الاساليب الاحصائية من بينها: المتوسطات الحسابية، الانحدار الخطي بالإضافة الى اجراء مقابلة مسؤولي الفندق. كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباط إيجابية ودالة إحصائيًا بين الابتكار في الخدمات الفندقية وجميع مؤشرات القدرة التنافسية، ما يؤكد أهمية تبني استراتيجيات ابتكارية مستدامة لتحسين أداء المؤسسات الفندقية في بيئة تنافسية متغيرة This study aims to analyze the impact of innovation in hotel services on enhancing the competitive advantage of Algerian hotel institutions, through a case study of the Bayazid Hotel in the Wilaya of Setif. The research focused on four main indicators to measure competitiveness: profitability, productivity, efficiency, and market share. A quantitative descriptive approach was adopted, using a questionnaire distributed to all hotel employees and analyzing the data through SPSS software. Several statistical methods were employed, including arithmetic means and linear regression, in addition to conducting an interview with hotel officials. The results revealed a statistically significant positive correlation between innovation in hotel services and all competitiveness indicators. This confirms the importance of adopting sustainable innovation strategies to improve the performance of hotel institutions in a dynamic and competitive environment.
URI/URL: http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6259
ISSN: TH/M5485
Collection(s) :Mémoires de master

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
الملخص.docx29,6 kBMicrosoft Word XMLVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Valid XHTML 1.0! Ce site utilise l'application DSpace, Version 1.4.1 - Commentaires