|
|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5833
|
| Titre: | تأُثير الحزومات الترويجية عبر مواقع التواصل الاجتماعي في اختيار الوجهة السياحية |
| Autre(s) titre(s): | -دراسة ميدانية لعينة من زبائن وكالات السياحة والسفر بولاية سطيف- |
| Auteur(s): | خليفي, ملاك |
| Mots-clés: | الحزمة الترويجية، اختيار الوجهة السياحية، ابعاد الحزمة الترويجية promotional package, choice of tourist destination, dimensions of the promotional package |
| Date de publication: | 16-oct-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | هدفت هذه الدراسة الى معرفة أثر الحزومات الترويجية عبر مواقع التواصل الاجتماعي في اختيار الوجهة السياحية من وجهة نظر زبائن لعينة من وكالات ولاية سطيف وهذا عبر ستة ابعاد تم اعتمادها في قياس هذا المتغير تتمثل في (السعر، تصنيف الفندق، وسيلة النقل، نوع الوجهة، الموسم، مدة الإقامة ) .
من اجل تحقيق اهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني وورقي موجه لزبائن الوكالات و زبائن ذوي التجربة في السياحة اعتمادا المنهج الوصفي التحليلي على العينة العشوائية، حيث شملت العينة المدروسة 82 ممن كانت لهم تجربة في الحزم الترويجية .
تم الاستعانة ببرنامج SPSS 26))من اجل تحليل ومعالجة البيانات احصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب و المقاييس الإحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري والانحدار الخطي البسيط لاختبار صحة فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة الى جملة من النتائج أهمها :
- تعتبر كل من ( السعر, تصنيف الفندق، وسيلة النقل، نوع الوجهة، الموسم، مدة الإقامة ) عوامل مهمة لدى السائح عند اختياره لوجهته السياحية حسب اراء الزبائن في الوكالات
- كما خرجت الدراسة ان هناك أثر للحزمة الترويجية عبر مواقع التواصل الاجتماعي على اختيار الوجهة السياحية حسب اراء زبائن الوكالات بولاية سطيف
This study aimed to understand the impact of promotional packages through social media on the selection of tourist destinations from the perspective of customers of a sample of agencies in the state of Sétif. This was done through six dimensions adopted in measuring this variable, which are (price, hotel rating, mode of transportation, type of destination, season, duration of stay).
In order to achieve the study's objectives, an electronic and paper questionnaire was designed, distributed, and retrieved, targeting agency customers and customers with tourism experience based on a random sample. The studied sample included 82 individuals who had experience with promotional packages.
The SPSS 26 program was used to statistically analyze and process the data, employing various statistical methods and measures such as the arithmetic mean, standard deviation, and simple linear regression to test the validity of the study's hypotheses.
The study reached a number of results, the most important of which are:
- Factors such as (price, hotel rating, mode of transportation, type of destination, season, duration of stay) are considered important by tourists when choosing their tourist destination according to the opinions of customers in the agencies.
- The study also concluded that there is an impact of promotional packages through social media on the choice of tourist destination according to the opinions of agency customers in the state of Sétif. |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5833 |
| ISSN: | TH/M5194 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|