|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5830
|
| Titre: | اثر تحسين جودة الخدمات الصحية على رضا المرضى |
| Autre(s) titre(s): | -دراسة حالة مصحة المنصف- |
| Auteur(s): | رجاح, عبد الرؤوف رفيق |
| Mots-clés: | رضا المريض، جودة الخدمات الصحية، القطاع الصحي. Patient satisfaction, healthcare service quality, healthcare sector. |
| Date de publication: | 16-oct-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر جودة الخدمات الصحية على رضا المرضى في المؤسسات العمومية الاستشفائية الجزائرية، وبشكل أدق لتحديد الأثر الذي تُحدثه أبعاد جودة الخدمات الصحية والمتمثلة في (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التأكد، التعاطف)، وذلك من أجل الدفع بعجلة التنمية في القطاع الصحي وتحسين جودة الخدمات الصحية التي تقدمها المؤسسات العمومية لتلبية حاجات ورغبات الزبون المتعددة والمتجددة لكسب رضاهم وولائهم، والارتقاء إلى مستوى المعايير المطلوبة خاصة في مجال الخدمات الصحية.
ومن أجل تحديد العلاقة بين متغيرات الدراسة، اعتمدت هذه الأخيرة من أجل ذلك عينة تتكون من 50 مريض على مستوى المؤسسة محل الدراسة، مستخدمة في ذلك مجموعة من الوسائل والمتمثلة في الملاحظة، المقابلة، الاستبيان، كما اعتمدت على الأساليب الإحصائية المستخرجة من برامج الحزمة الإحصائية لعلوم الاجتماعية SPSS، حيث أكدت النتائج صحة فروض الدراسة وهذا وفقا لنتائج اختبار تحليل الإنحدار، وتحليل التباين
This study aims to examine the impact of healthcare service quality on patient satisfaction in Algerian public healthcare institutions. More specifically, it seeks to identify the effect of the dimensions of healthcare service quality—namely tangibility, reliability, responsiveness, assurance, and empathy—in order to boost development in the healthcare sector and improve the quality of services provided by public institutions. This is essential to meet the diverse and evolving needs and expectations of patients, ensuring their satisfaction and loyalty, and aligning with the required standards, particularly in the field of healthcare services.
To determine the relationship between the study variables, the research relied on a sample of 50 patients from the institution under study. Several methods were employed, including observation, interviews, and questionnaires. The study also utilized statistical techniques derived from the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results confirmed the validity of the study’s hypotheses based on regression analysis and analysis of variance (ANOVA). |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5830 |
| ISSN: | TH/M5191 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|