DSpace
 

Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5816

Titre: دور التسويق بالحدث في التعريف بالوجهة السياحية
Autre(s) titre(s): دراسة المؤتمر الدولي السادس عشر للاقتصاد و التمويل الإسلامي -جامعة سطيف 1
Auteur(s): زيرم, اكرم
Mots-clés: التسويق بالحدث – الوجهة السياحية – المؤتمر الدولي للاقتصاد الإسلامي– التعريف بالوجهة – الفعاليات الدولية
Event Marketing – Tourist Destination – International Conference on Islamic Economics – Destination Awareness – International Events
Date de publication: 15-oct-2025
Collection/Numéro: مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية;
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر التسويق بالحدث في التعريف بالوجهة السياحية، من خلال التركيز على متغيرين رئيسيين هما: التسويق بالحدث كمتغير مستقل، والذي تم قياسه عبر ثلاثة أبعاد أساسية تمثلت في جودة الحدث، نوع الحدث، والترويج له؛ والتعريف بالوجهة السياحية كمتغير تابع. ولتحقيق هذا الهدف، تم إعداد استبيان موجه إلى عينة قصدية من المشاركين والزوار غير المقيمين في ولاية سطيف، والذين حضروا فعاليات المؤتمر الدولي السادس عشر للاقتصاد والتمويل الإسلامي. وقد بلغ عدد الاستبيانات المعتمدة في التحليل الإحصائي 53 استبيانا. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن التسويق بالحدث يؤثر بشكل جزئي ومباشر على التعريف بالوجهة السياحية، حيث تبين أن لجودة الحدث له دور معنوي في تعزيز التعريف بالوجهة، بينما كان تأثيرالترويج للحدث و نوع الحدث أقل وضوحا. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بجودة التنظيم، تحسين وسائل الترويج للحدث، والتخطيط لأحداث ذات طابع دولي ومتخصص بما يعزز من صورة الوجهة السياحية. This study aimed to analyze the impact of event marketing on the promotion of a tourist destination, focusing on two main variables: event marketing as the independent variable—measured through three key dimensions (event quality, event type, and event promotion)—and destination awareness as the dependent variable. To achieve this objective, a questionnaire was prepared and directed toward a purposive sample of non-resident participants and visitors in the Wilaya of Sétif who attended the 16th International Conference on Islamic Economics and Finance. A total of 53 valid questionnaires were used for statistical analysis. The study results revealed that event marketing has a partial and direct impact on the promotion of the tourist destination. Event quality showed a statistically significant role in enhancing destination awareness, whereas the effects of event promotion and event type were less pronounced. Furthermore, The study concluded with several recommendations, most notably the need to focus on the quality of event organization, improve event promotion methods, and plan for internationally oriented and specialized events that enhance the image of the tourist destination
URI/URL: http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5816
ISSN: TH/M5185
Collection(s) :Mémoires de master

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
الملخص.docx17,68 kBMicrosoft Word XMLVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Valid XHTML 1.0! Ce site utilise l'application DSpace, Version 1.4.1 - Commentaires