|
Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >
Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5798
|
| Titre: | The role of influencer marketing in brand personality building |
| Autre(s) titre(s): | Study case: Makecosmeticdz brand |
| Auteur(s): | LACHOUAG, Intissar |
| Date de publication: | 15-oct-2025 |
| Collection/Numéro: | مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية; |
| Résumé: | The significant development in the digital world has paved the way for the emergence of various marketing strategies, most notably influencer marketing. This study aims to determine the extent to which influencer marketing contributes to building brand personality from the perspective of Makecosmeticdz customers. Data was collected through the distribution of an electronic questionnaire to more than 100 social media users (influencer marketing consumers) in Algeria, and SPSS was used to analyze the data.
The results of the study revealed an impact of influencer marketing on the perception of brand personality across its dimensions (honesty, excitement, competence, elegance, and solidity). Therefore, influencer marketing contributes significantly to building Makecosmeticdz's brand personality. It also revealed no differences in brand perception based on demographic variables within the study sample, except for educational level.
This study demonstrated that choosing the right influencer whose qualities and principles align with those of the brand, and who is known for their trustworthiness, credibility, and the quality of their content shared on appropriate social media platforms, plays a significant role in shaping the brand's personality and perception as honest, exciting, competent, elegant, or even strong and powerful.
مهد التطور الكبير في العالم الرقمي الى ظهور مختلف الاستراتيجيات التسويقية على رأسها التسويق بالمؤثرين. تهدف هذه الدراسة الى تحديد مدى مساهمة التسويق بالمؤثرين في بناء شخصية العلامة من وجهة نظر الزبائن لعلامة Makecosmeticdz. تم جمع البيانات من خلال توزيع استبيان الكتروني لأكثر من مئة مستخدم لمواقع التواصل الاجتماعي (مستهلك للتسويق بالمؤثر) في الجزائر وتم استخدام برنامج SPSS لتحليل البيانات.
كشفت نتائج الدراسة عن وجود أثر للتسويق بالمؤثر على ادراك شخصية العلامة بأبعادها (الصدق، الإثارة، الكفاءة، الأناقة والصلابة) بالتالي يساهم التسويق بالمؤثرين بشكل كبير في بناء شخصية علامة Makecosmeticdz. كما كشفت عن عدم وجود فروقات في ادراك العلامة حسب المتغيرات الديمغرافية لعينة الدراسة عدا متغير المستوى التعليمي.
أوضحت هذه الدراسة أنه كان لاختيار المؤثر المناسب الذي تتماشى صفاته ومبادئه مع صفات ومبادئ العلامة، معروف بموثوقيته ومصداقيته وجودة محتواه الذي يشاركه على منصات التواصل المناسبة دور كبير في بناء شخصية العلامة وادراكها كعلامة صادقة أو مثيرة، كفؤة أو أنيقة أو حتى صلبة وقوية. |
| URI/URL: | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5798 |
| ISSN: | TH/M5169 |
| Collection(s) : | Mémoires de master
|
Fichier(s) constituant ce document :
|
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.
|