DSpace
 

Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5746

Titre: أثر الثقة في أمن الدفع الالكتروني على نية الشراء في المتاجر الالكترونية بالجزائر
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على عينة من المستخدمين
Auteur(s): رحماني, زين الدين
Mots-clés: الثقة في أمن الدفع الالكتروني، نية الشراء في المتاجر الالكترونية، تجربة الشراء السابقة.
trust in electronic payment security, purchase intention in online stores, prior purchase experience
Date de publication: 12-oct-2025
Collection/Numéro: مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية;
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر الثقة في أمن الدفع الإلكتروني على نية الشراء لدى مستخدمي المتاجر الإلكترونية في الجزائر، من خلال دراسة الثقة عبر أبعادها : الأمان المدرك، الخصوصية المدركة، اعتمادية النظام، وسمعة المتجر، إضافة إلى تجربة الشراء السابقة كمتغير وسيط. اعتمدت الدراسة المنهج الكمي وأداة الاستبيان لجمع البيانات، أما تحليلها فقد كان باستخدام برنامجSPSS في جانبها الوصفي وباستخدام النمذجة بالمعادلات الهيكلية عبر برنامج (SmartPLS)لاختبار فرضياتها. وشملت العينة النهائية 344 مشاركا. أظهرت النتائج أن الخصوصية المدركة وسمعة المتجر لهما تأثير مباشر ودال إحصائيا على نية الشراء، في حين أن الأمان المدرك واعتمادية النظام لم يظهرا تأثيرا مباشرا، بل أثرا بشكل غير مباشر من خلال تجربة الشراء السابقة التي أثبتت دورها الوسيط الهام. وقد فسر النموذج المقترح التباين في نية الشراء. أوصت الدراسة بضرورة تعزيز الثقة لدى المستهلكين عبر تحسين عناصر الأمان، الخصوصية، السمعة، وتجربة الاستخدام في المتاجر الإلكترونية الناشطة بالجزائر. Abstract: This study aimed to analyze the impact of trust in electronic payment security on the purchase intention of online store users in Algeria, examining trust through its dimensions: perceived security, perceived privacy, system reliability, and store reputation, with prior purchase experience as a mediating variable. A quantitative approach was adopted, utilizing a questionnaire for data collection. Data analysis was conducted using SPSS for descriptive statistics and structural equation modeling via SmartPLS to test the hypotheses. The final sample comprised 344 participants. The results indicated that perceived privacy and store reputation had a direct and statistically significant effect on purchase intention. In contrast, perceived security and system reliability did not exhibit a direct effect but influenced purchase intention indirectly through prior purchase experience, which was confirmed as a significant mediator. The proposed model explained the variance in purchase intention. The study recommends enhancing consumer trust by improving security, privacy, reputation, and user experience in online stores operating in Algeria.
URI/URL: http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5746
Collection(s) :Mémoires de master

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
م2- 5139.pdf2,01 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Valid XHTML 1.0! Ce site utilise l'application DSpace, Version 1.4.1 - Commentaires