DSpace
 

Dépôt Institutionnel de l'Université Ferhat ABBAS - Sétif 1 >
Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des Sciences de Gestion >
كلية الحقوق والعلوم السياسية >
Mémoires de master >

Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5721

Titre: إعداد تقرير محافظ الحسابات في ظل تطبيق معايير التدقيق الجزائريةNAA
Autre(s) titre(s): -دراسة حالة مكتب محافظ الحسابات-
Auteur(s): سنوساوي, هديـل
خنـــافــي, سـريـن
Mots-clés: محافظ الحسابات، تقرير محافظ الحسابات، معايير التدقيق الجزائرية.
auditor, auditor's report, Algerian auditing standards
Date de publication: 8-oct-2025
Collection/Numéro: مذكرات ماستر كلية العلوم الاقتصادية;
Résumé: تهدف الدراسة إلى التعرف على كيفية إعداد تقرير محافظ الحسابات وفقًا لمعايير التدقيق الجزائرية (NAA)، وذلك من خلال تطبيق هذه المعايير على مراحل عملية التدقيق، بدءًا من مرحلة قبول المهمة، مرورًا بمرحلة التخطيط والتنفيذ، وصولًا إلى إعداد التقرير النهائي. تم الاعتماد على طريقة دراسة حالة لدى مكتب محافظ حسابات، حيث شملت الدراسة تحليل بيانات مالية وكذا إجراء مقابلة مع محافظي الحسابات للتعرف على التحديات العملية التي تواجههم في تطبيق معايير التدقيق الجزائرية. توصلت الدراسة إلى أن معايير التدقيق الجزائرية قابلة للتطبيق في جميع مراحل عملية التدقيق، وتسهم بشكل فعّال في تحسين جودة التقارير المُعدّة، مما يعزز من موثوقيتها وقيمتها الإخبارية لصنّاع القرار. كما بيّنت النتائج أن محافظي الحسابات يواجهون عدة تحديات في تطبيق المعايير الجزائرية للتدقيق، أبرزها التحديات التشريعية، ونقص التكوين والتدريب المستمر، إضافة إلى خصوصيات البيئة الاقتصادية والتنظيمية في الجزائر Abstract: The study aims to identify how audit reports are prepared in accordance with Algerian auditing standards (NAA), by applying these standards throughout the various stages of the auditing process — starting from the acceptance of the engagement, through the planning and execution phases, and culminating in the preparation of the final report. A case study approach was adopted at an audit office, which involved analyzing financial data and conducting interviews with auditors to understand the practical challenges they face in applying Algerian auditing standards. The study concluded that Algerian auditing standards are applicable at all stages of the auditing process and contribute effectively to improving the quality of prepared reports, thereby enhancing their reliability and informational value for decision-makers. The results also revealed that auditors face several challenges in implementing these standards, the most prominent being legislative constraints, lack of continuous training and professional development, and the specific characteristics of the economic and regulatory environment in Algeria.
URI/URL: http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5721
Collection(s) :Mémoires de master

Fichier(s) constituant ce document :

Fichier Description TailleFormat
م2- 5398.pdf2,58 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir
View Statistics

Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.

 

Valid XHTML 1.0! Ce site utilise l'application DSpace, Version 1.4.1 - Commentaires